THE CENTER FOR PUBLIC INTEGRITY

910 17th Street, NW
7th Floor
Washington, DC 20006

‘ s
[[]

Since the La
b =i - % s
oA A W R A
he numbers are jaw-dropping:
2002 was the Center’s most pro-
ductive, highest profile year to date.
Last year, we produced 40 investigative
reports on The Public i, our site had
1.1 million unique visits and 20.4 mil-
lion “hits,” and approximately 1,300
news stories were written referencing
our findings or perspective. But appar-
ently we were just getting warmed up.

Through just the first half of 2003,
we have already produced 27 investiga-
tive reports, our site has had 1.6 mil-
lion unique visits and 46 million hits,
and the Center has been cited in 804
news stories by print and broadcast
media around the world.

Two of the recent projects that
helped generate such enormous cover-
age were “Well Connected,” a 10-
month investigation by our telecom
team, which is featured in this issue of
the newsletter and “Harmful Error,”
which tracked prosecutorial miscon-
duct across the country.

The Well Connected package,

H'lllll i
weld N0
il I|“||
released in May, included a database on
media owners, the most complete, up-
to-date, Web accessible examination of
the state of media ownership in the
United States. The report got substan-
tial news coverage and Senator John
McCain, chair of the Commerce Com-
mittee, within days introduced legisla-
tion addressing the matter of privately
funded trips, not to mention two ear-
lier Center telecom-related subjects we
broke. (See Bill Would Eliminate Indus-
try-Sponsored Travel for FCC, page 6.)
Harmful Error is the result of a
three-year investigation by a team of
researchers, led by Steve Weinberg,
Neil Gordon and Brooke Williams,
that studied state appellate court opin-
ions throughout the 50 states going
back to 1970; the team read more than
11,000 opinions. This single investiga-
tive report was actually 62 stories, one
for each state plus 12 stories and data-
bases. More than 500 newspapers
nationwide picked up the Associated
Press story from our report, and the

NON-PROFIT
ORGANIZATION
U.S. POSTAGE
PAID
PERMIT #70
WOODBRIDGE,
VA 22193

Los Angeles Times, USA Today and ABC
News World News Tonight, among
many others, all did stories.

Our epic “State Projects” have
become the only comparative, state-by-
state corruption reporting/data across
the nation. Our International Consor-
tium of Investigative Journalists, now
92 premier reporters in 48 countries, is
the only network of investigative jour-
nalists generating content across bor-
ders in the world today.

In recent months, the Center won
three national awards, and was a final-
ist for a fourth, which means that since
1996, our reports have been honored
15 times by the Society of Professional
Journalists or Investigative Reporters
and Editors.

We're currently working on 7%he Buy-
ing of the President 2004—the only book
to offer investigative profiles of all the
major candidates for president, which
will be published by HarperCollins and
available in January 2004, just in time
for the primaries. Stay tuned. m



I VB i

AN INVESTIGATIVE
REPORT OF THE
CENTER FOR
PUBLIC INTEGRITY

Vol.9 * No. 3
July 2003

On the
Road Again—
and Again

FCC Officials Rack

Up $2.8 Million Travel
Tab With Industries
They Regulate

By Bob Williams and Morgan Jindrich

Federal Communications Commis-
sion officials have been showered
with nearly $2.8 million in travel and
entertainment over the past eight
years, most of it from the telecommu-
nications and broadcast industries the
agency regulates, a study by the Center
for Public Integrity has found.

The FCC recently relaxed several
longstanding ownership rules for
broadcasters and other media outlets.
Those rules are widely credited with
preventing the complete takeover of
local and national media outlets by
huge conglomerates such as Viacom,
Tribune Co. and Rupert Murdoch’s
News Corp. Ciritics were particularly
incensed that the commission held
only one official public hearing on
the controversial proposals.

The $2.8 million paid for FCC
commissioners and agency staffers to

continued on page 4

IN THIS ISSUE

Bill Would Eliminate Industry—
Sponsored Travel for FCC ........ 6

Since the Last Newsletter .............. 8

THE

CENTER

Captive Audience

A Few Big Media Firms Dominate 4 of 5 FCC
Commissioners’ Hometowns

By John Dunbar

survey of the hometowns of each of the five FCC commissioners by the
Center for Public Integrity reveals a heavy concentration of ownership by
large, out-of-town media companies in four of them.
The Center study was released in advance of a June 2 meeting where the FCC
dramatically loosened rules governing media ownership.
Among the findings of the survey:

* Of the 203 commercial radio stations identified in the Center analysis, 50 are
owned by four publicly traded, out-of-state radio conglomerates. Twenty-seven
of those are owned by radio giant Clear Channel Communications.

* The cable systems in the five communities are controlled by four companies.
AOL Time Warner owns systems in Charlotte, N.C., and Milwaukee; Birm-
ingham’s system is owned by Advance/Newhouse, which is also programmed
by AOL Time Warner; Louisville’s
system is owned by Insight Commun-
ications Co., the nation’s ninth-largest
cable company.

Photo: FCC

* Of the 20 network affiliates in the five
cities, 14 are owned by out-of-state
companies, including two each by
News Corp. (Fox Entertainment
Group) and Hearst-Argyle Television
Inc. (a division of Hearst Corp.).

In Birmingham, Ala., for example,
hometown of FCC Chairman Michael
Powell, 15 of 40 commercial radio sta-
tions within a 40-mile radius of the city
are owned by three giant out-of-state
companies. (Another eight are gospel or
Christian stations.) The Birmingham News and the local cable television system
are both owned by Advance Communications, one of the largest private media
companies in the nation.

Of the four major commercial network affiliates in Birmingham, one is owned
by Media General Inc., the second by General Electric, the third by Australian bil-
lionaire Rupert Murdoch’s News Corp. and the fourth by Allbritton Communica-

Michael Powell

continued on page 2

FOR PUBLIC INTEGRITY

910 17th Street, NW ¢ 7th Floor « Washington, DC 20006 ¢ Tel. 202-466-1300 * Fax 202-466-1102 « www.public-i.org



THE PUBLIC i

Captive Audience
continued from page 1

tions. All are huge media companies.
None is from Birmingham.

Of the five hometowns surveyed by
the Center, only Commissioner Jona-
than Adelstein’s birthplace, Rapid City,
S. D., is still mostly in local hands.

The experience of those who live in
the home cities of the commissioners
is not unique. Similar situations can
be found in virtually every mid-sized
and larger market in the nation, the
Center discovered.

In an effort to help people learn
more about media ownership in their
communities, the Center has created a
searchable database containing infor-
mation on virtually every television
station, radio station, cable system
and telephone company in the United
States. It also identifies the top 100
newspapers and who owns them. The
database can be accessed by going to
www.openairwaves.org and clicking
on the “searchable databases” link to
the left.

On June 2, the FCC voted to
loosen many of the rules that limit
how much media can be controlled by
a single company. There are a number
of bills in the House and Senate aimed
at undoing the FCC’s action.

Abernathy and
Louisville

Almost due north of Birmingham,
about 360 miles along I-65 is Louisville,
home of the Kentucky Derby and
birthplace of Republican FCC Com-
missioner Kathleen Abernathy.

The Louisville Courier-Journal is a
Pulitzer-prize-winning newspaper
which has for years enjoyed the repu-
tation as one of the best dailies in
America. In the mid-1980s, the fam-
ily-owned Courier-Journal was
bought by Gannett Company Inc.,
publisher of USA Today. Gannett is
the nation’s largest newspaper pub-

lisher, with 100 dailies, and the
eighth-largest television station owner
by audience reach.

McLean, Va.,-based Gannett does
not own any television stations in
Louisville. In 1975, the FCC decided
to ban ownership of a television station
and a newspaper in the same market.
Gannett lobbied successfully against
the restriction, and the FCC elimi-
nated it June 2.

Gannett was recently criticized by
the Media Access Project for failing
to cover a forum on the ownership
issue in Phoenix, where the company
owns the dominant newspaper and
an NBC affiliate.

Gannett issued a statement which was
quoted in the trade paper Broadcasting &
Cable: “KPNX and The Arizona Republic
have filed extensive comments through-
out the commission’s ongoing review of
its ownership rules. Our consistent posi-
tion is that given the tremendous
increase over the past 28 years in the
number of information/entertainment
sources available to consumers, the news-
paper-broadcast cross-ownership rule is
outmoded and should be repealed.”

When Gannett bought the Republic
in 2000, it did so betting the FCC
would kill the cross-ownership rule,
according to published reports at
the time.

Louisville plays host to another media
giant. Clear Channel Communications
owns 10 radio stations in the Louisville
area, the Center database shows.

The San Antonio, Texas-based radio
giant owns 1,184 stations and reported
$8.4 billion in revenues last year. The
company controls more of the AM/FM
dial than any other broadcaster.

Clear Channel built its radio empire
thanks to the act, which removed the
national cap on radio station owner-
ship and dramatically loosened it in
individual markets. Clear Channel and
other large publicly traded corpora-
tions have taken advantage of the
looser caps by centralizing operations.

According to FCC Commissioner

Michael Copps, there are 34 percent
fewer radio station owners than before
1996. “If you like what you hear on
radio today, you're going to love what’s
going to happen to newspapers, televi-
sion and cable,” he said.

Clear Channel has been blasted for
cutting news departments and broad-
casting radio shows far from where
they are aired. The company also
received some harsh criticism for an
incident in Minot, N.D, where it owns
six of the city’s eight radio stations.
Emergency workers responding to an
ammonia spill say they were unable to
reach anyone at the radio stations so
they could warn the public.

Charlotte and
Commissioner Martin

About 490 miles southeast of
Louisville is Charlotte, N.C. A south-
ern town at heart, Charlotte has
enjoyed remarkable growth in the past
decade and has become a regional
financial center.

Republican Commissioner Kevin ]J.
Martin relates that he “grew up on a
gravel road in Waxhaw,” a small town
just outside of the city.

The radio business in Charlotte is
dominated by two major players, Clear
Channel, with seven stations, and Infin-
ity, the radio division of media giant
Viacom Inc., also with seven stations.

While Viacom’s radio holdings are
considerable—Infinity is No. 2 behind
Clear Channel in revenue—it is the
company’s television holdings that
have drawn scrutiny. Viacom is the
No. 1 television broadcaster in the
U.S. based on audience reach. On June
2, the FCC voted to allow the com-
pany to get bigger.

In 1941, the FCC limited the total
audience reach of a single television
broadcast owner to no more than 35
percent of the nation. The FCC raised
the limit to 45 percent on June 2.

Viacom’s television stations reach
38.8 percent of the nation, according

July 2003



THE PUBLIC

to Broadcasting & Cable, meaning the
company is currently over the limit. In
reality, Viacom reaches a great deal
more of America than that. When the
FCC measures market reach, it dis-
counts UHF stations by half, a method
instated when the UHF band was new
and barely used. If the full reach is cal-
culated, Viacom actually reaches 44.8
percent of the American audience.
News Corp.’s Fox network is also cur-
rently over the limit and has lobbied
hard to have it raised.

Milwaukee and
the historian

In 1964, the FCC banned a single
company from owning more than one
television station in a defined market.
Dual ownership is legal if there are at
least eight separately owned competitors
and only one of the dually owned sta-
tions is in the top four in the market, as
is the case in Milwaukee. In the FCC'’s
decision, those limits were raised.

While Journal Communications
owns a newspaper, two television sta-
tions and a pair of radio stations in
Milwaukee, it is not breaking any rules,
not even the ban established in 1975
on owning a newspaper and network in
the same town. Journal Communica-
tions, like a number of other old media

North and west of
Charlotte is Milwaukee,
hometown of Democratic
Commissioner Michael
Copps, who served for
more than 12 years as
chief of staff of U.S. Sen.
Ernest “Fritz” Hollings
(D-S.C.) after a brief stint
as a history professor at
Loyola University in New
Otrleans. Copps has been the most vocal
opponent of loosening ownership rules
and has been adamant that Powell is not
giving the issue enough public input. A
single FCC-sponsored public hearing
was held on the rules earlier this year,
but Copps and fellow Democratic Com-
missioner Adelstein have been holding
their own hearings all over the country.

Milwaukee is home to Journal
Communications Inc. The employee-
owned company owns the dominant
newspaper in town, the Milwaukee
Journal-Sentinel, as well as two televi-
sion stations in the city—WTM]J-TV,
the NBC affiliate, and WPXE-TV, a
PAX affiliate. It also owns two power-
ful radio stations, the 50,000 watt
WTM]-AM and adult contemporary
station WKTI-FM.

Deciding whether this type of
media dominance is healthy is some-
thing the commission has been looking
at for decades.

T h e Center for

Michael Copps

companies across the
nation, owned the station
and the newspaper before
the rule was issued and
therefore received a com-
pliance waiver.

CC

Photo: F

Last stop,
Rapid City

Of the five cities we
surveyed, Rapid City,

South Dakota is the only one virtually
devoid of major national media play-
ers. Even the cable company is local—
Black Hills FiberCom.
The sole big media chain
is Knight-Ridder, which
owns the local Aberdeen
News.

Very small cities don’t
offer the same profit
potential for large media
companies, so markets
are often left to small-
town, local providers.

Rapid City native Jonathan Adel-
stein was a senior aide to fellow South
Dakotan, Sen. Tom Daschle, and
advised him on telecommunications
policies before being named to the
FCC. Adelstein is a Democrat, but he
is the son of a Republican state repre-
sentative. Adelstein has been as vocal
as Copps on the ownership issue, per-

Public

Jonathan Adelstein

Integrity

haps even more so.

“I'm afraid we’re about to create a
new Citizen Kane for the 21st century,”
Adelstein told an audience at an owner-
ship forum. “Or a handful of them.”

Kane of course was the fictional
newspaper tycoon portrayed in the clas-
sic film by Orson Welles. The character
was loosely based on William Randolph
Hearst, whose media fortune lives on
through a trust set up by his will.
Hearst Corp., incidentally, would also
like to see the media rules loosened.

Adelstein believes the FCC review
moved too fast and that the media did a
poor job of covering the ownership issue.
“I'm beginning to wonder if the media is
capable of covering itself,” he said.

Powell and Abernathy would not
talk to the Center, but their arguments
in favor of deregulation are well
known, and fall into two basic areas:
the courts are going to throw the
restrictions out anyway, and the propa-
gation of new media outlets make the
old rules irrelevant.

While the courts have been giving
the FCC fits, the rulings are not
always without sympathy. For example,
on the reversal of the national televi-
sion ownership rule, the court stated:
“Although we agree with the Commis-
sion that protecting diver-
| sity is a permissible policy,
the Commission did not
provide an adequate basis
for believing the rule
would in fact further that
cause,” the opinion, Fox
Television Stations, Inc. v.
FCC, reads.

The other argument is
more pragmatic. The rules
themselves are so old as to
be irrelevant. Three were written in the
1940s, one in 1964, one in 1970 and
another in 1975. When written, cable
television either did not exist or was
not a significant presence. Neither was
the Internet nor direct broadcast satel-
lite television and radio. Ownership

continued on page 6



THE PUBLIC

On the Road Again
continued from page 1

attend hundreds of conventions, con-
ferences and other events in locations
all over the world, including Paris,
Hong Kong and Rio de Janeiro.

The officials often serve as speakers
or panelists at the events, but many
times go only as attendees. They often
stay for the entire event at glitzy hotels
such as the Bellagio in Las Vegas, even
though they are only scheduled to give
a single speech or serve on a single
panel, FCC travel records show.

All told, agency officials have taken
more than 2,500 such industry-spon-
sored trips since 1995. The Center’s
report analyzed trips costing more
than $250 that were paid for by
sources other than the FCC. The
trips occurred between May 1995

and February 2003.

FCC officials took 330 such trips to
Las Vegas during the period, 173 to
New Orleans, 102 to New York and
98 to London. Other popular destina-
tions included Orlando, San Francisco,
Miami, Anchorage, Palm Springs,
Buenos Aires and Beijing.

While the vast majority of the trips
were sponsored by the telecommunica-
tions and broadcast industries, some
were paid for by universities and inter-
national organizations. Still others
were sponsored by companies that put
together trade shows and conferences
for a variety of industries.

Two top FCC policy advisors have
taken more than 100 trips each during
the period. FCC commissioners have
taken dozens of trips each, often stay-
ing at posh hotels or resorts on the
industry tab. Some of the sponsors
have special dinners or other events to
honor the FCC officials in attendance.
They are sometimes provided with
cars and drivers.

The biggest industry sponsor of the
trips was the National Association of
Broadcasters, which paid $191,472 to
bring 206 FCC officials to its events.

NAB, which represents radio and tele-
vision stations nationwide, lobbied
aggressively to keep some of the then-
current FCC rules limiting media
ownership in place.

Viacom, which owns CBS, spon-

saying she at times accepts reimburse-
ment from outside groups for travel
expenses to conserve FCC resources.
“The Commissioner believes that
meeting with a diverse range of groups,
including industry, consumer groups,

sored seven trips on its own,
costing $9,581. Viacom

spent $6,901 to bring FCC
Media Bureau Chief W.

Kenneth Ferree and Susan

Las Vegas and New Orleans
are FCC's top destinations

Number of privately funded trips by FCC, May 1995 - Feb. 2003

Eid, a top legal advisor to
Chairman Michael K. Pow-
ell, to a company manage-
ment conference in March
2002. Ferree, the chief
architect of the proposal to
relax the media ownership
rules, did not respond to an
interview request from the
Center.

FCC Chairman Powell
has chalked up the most
industry sponsored travel
and entertainment among
active commissioners during
the period covered by the
study—44 trips costing =
$84,921. Powell, the son of
Secretary of State Colin

173

-
o
N

oo
by

o
©

(g [ng

SHEHS A: B2 A

7] Q o Q a- =]
= = 3 [}

> - D

5 o o ) Q 9

@ 5 o ° S

o

[1]

7]

,_
s Bz A
H] I S
sBo Bs
= 1%
N N E

=]

(7]

San Francisco

Source: FCC travel documents

Graphic: Jonathan Werve

Powell, almost always flies
first class due to a pelvis injury he suf-
fered in a vehicle accident while serv-
ing in the U.S. Army.

Powell has been an unabashed pro-
ponent of deregulation throughout his
tenure with the commission.

Kathleen Abernathy, a commis-
sioner since June 2001, took 14 trips
costing $16,185. Michael Copps, a
commissioner since June 2001, took
14 trips costing $15,410. Kevin Mar-
tin, a commissioner since July 2001
has taken 12 trips valued at $14,857.
He took another seven trips valued at
$8,966 while working in a previous
job as a legal advisor at the agency.
Jonathan Adelstein, who joined the
commission in December 2002, took
three trips costing $2,998.

Abernathy declined to be interviewed
about her travel, but issued a statement

and other interested parties, serves a cru-
cial information-gathering purpose that
is necessary to effective decision mak-
ing,” said the statement. “The Commis-
sioner occasionally travels to meet with
interested parties for this purpose, par-
ticularly where parties seek to provide a
tour or demonstration that cannot be
provided in Washington, D.C.”

None of the trips examined were
sponsored by consumer groups or
individuals.

All of the trips appear to have been
legal under government guidelines.
Other agencies routinely accept similar
travel and entertainment gifts.

An FCC ethics official, who spoke
only on the condition his name not be
revealed, says each trip is scrutinized by
the agency’s Office of General Counsel
to make sure it is both legal and

July 2003



THE PUBLIC

seemly. The ethics official said almost
all trips to major trade shows and
industry conventions are approved.

Telecommunication industry repre-
sentatives and some FCC officials
defend the trips, saying they help edu-
cate regulators on important issues and
provide a voice to small companies and
individuals who can’t afford to travel to
Washington or hire a lobbyist.

“We need to understand what the
industry is doing and the industry
needs to understand what we are
doing,” said Robert Pepper, chief of
the FCC’s Office of Plans and Policy,
who took 104 trips costing $149,595
during the period studied, second
highest among agency officials. “We
need to get outside the Beltway in
order to do that.”

Some consumer advocates say the
trips are unseemly and represent an
improper coziness between FCC offi-
cials and the businesses they regulate.

One government and business
ethics expert says he is particularly
troubled by situations where the FCC
has sent many people to the same
event, all on the industry tab.

“Large numbers of people going to a
single event almost always causes an
appearance problem, even if everything
is on the up-and-up,” said Stuart
Gilman, president of the Ethics
Resource Center, a Washington group
that advises businesses and non-profits
on ethics issues. Gilman was a top offi-
cial at the federal government’s Office of
Government Ethics from 1988 to 2001.

Some critics of the current system
say having the agency pay for all trips
would help maintain a clear and
proper separation between FCC offi-
cials and the industries they regulate.

But some FCC officials and industry
representatives say having the FCC pay
for all travel would effectively isolate
the agency and rob smaller players of
input in the decision making process.

“If you are a regulator proposing
rules that can affect thousands of
employees, it is only sensible to learn

T h e Center for

as much as you can about that busi-
ness,” said Dennis Wharton, a
spokesman for the National Associa-
tion of Broadcasters. “To the critics, I
would say the alternative is to have
the taxpayers pay the freight for this
type of trip.”

Taxpayers do pick up some of the tab

on many of the industry-sponsored trips.

For example, Commissioner Kath-

ing ordered by Powell in March 2002.
That restructuring put Stewart under
new Media Bureau Chief Ferree, a for-
mer communications lawyer who first
met Powell in college at Georgetown.
Stewart says he considers travel to
industry events a major part of his job.
“It is important for a government
official like me to sit in a room with
the industry and hear their concerns,”

Alaska:
UK:

Source: FCC travel documents

Chairman Powell traveled most to Las Vegas

= one trip

Graphic: Jonathan Werve

leen Abernathy traveled to France last
November to attend a conference
sponsored by IDATE, a foundation
supported by about 20 international
technology firms including Motorola,
Nortel and IBM.

IDATE paid $2,646 for Abernathy’s
flight, hotel and transportation to and
from the airport for the two-day con-
ference in Montpellier, France, located
in the south of France on the Mediter-
ranean Sea. Abernathy was also reim-
bursed $175 by the FCC for three
days of per diem meal expenses she
incurred on the trip.

Roy Stewart, chief of the Office of
Broadcast License Policy in the FCC’s
Media Bureau, took 107 trips, more
than any other FCC employee. Until
last year, Stewart had been head of the
agency’s Mass Media Bureau since
1989. He lost that job in a restructur-

Public

Integrity

said Stewart. “Then it is my job to
come back and relate those concerns to
the chairman and the commissioners.”

Pepper, the Office of Plans and Pol-
icy chief, said he turned down far
more events than he actually attended,
even though he took 104 trips on the
industry tab.

“Frankly, I could have traveled five
days a week, 52 weeks a year if I had
chosen to,” he said. “I have always
been very selective. I have to be.

But there is one group FCC offi-
cials rarely or ever hear from on the
convention and conference circuit,
according to Andrew Schwartzman,
director of the watchdog group Media
Access Project.

“The only ones getting left out of this
whole process are the public,” he said.

“That is the real problem here.” m

©



THE

PUBLIC i

Captive Audience
continued from page 3

limits should reflect the significant
increase in outlets available to Ameri-
cans, the argument goes.

“We need to recognize that there
are new voices in the marketplace,”
Commissioner Martin told the Finan-
cial Times.

Cable and the Internet
When the FCC wrote the rules, it

was before the Internet age and the
prevalence of cable television. But
these outlets may not be as wide open
as many people think.

For one thing, the most popular
Internet sites are owned by most of
the same large media companies active
in other areas. By far the largest and
most dominant Internet service
provider is AOL Time Warner, with
35 million customers. The huge,
diversified media company also has
10.9 million cable subscribers in addi-
tion to entertainment, cable channel
and publishing holdings.

As for cable television, the consolida-
tion of that industry has been dizzying.
While there are 9,168 cable systems, 87
percent of subscribers are signed up to
one owned by one of 10 companies.

What's more, the top cable networks,
like ESPN, CNN and Nickelodeon, are
largely controlled by media giants AOL
Time Warner Inc., Viacom Inc. (CBS),
Walt Disney Co. (ABC) and Hearst
Corp. These four companies own 12 of
the top 20 cable networks.

Finally, hope that the newest con-
sumer electronic technology—direct
broadcast satellite television—would
create a real competitor, has raised
new concerns. DirecTV, with more
than 11 million subscribers, has
emerged as a real competitor to the
cable television industry. But a recent
$6.6 billion deal that would give con-
trolling interest to News Corp. and
Fox has consumer advocates and com-

petitors worrying that News Corp.
head Rupert Murdoch may use the
direct broadcast pipeline to push his
own programming. The deal is cur-
rently awaiting federal approval.

One issue that has got little atten-
tion during the review was the idea
that the airwaves are the property of
the public, and the companies that use
them have a responsibility to the pub-
lic at large. Media titan Barry Diller,
former programming chief at ABC,
chairman of Paramount Pictures and
creator of the Fox Network, said as
much to an audience at the NAB con-

vention in April.

Diller dismissed the idea that the
unprecedented proliferation of media
outlets has created any more competi-
tion than the days when three net-
works ruled television and radio.

While the network oligopoly of the
past “might have controlled 90 percent
of what people saw,” he said, “they
operated with a sense of public respon-
sibility that simply doesn’t exist with
these vertically integrated giant media
conglomerates driven only to fit the
next piece of their puzzle for world
media dominance.” ®

he Senate Commerce, Science

and Technology Committee
passed a measure that would ban
industry-sponsored travel by FCC
commissioners and staff.

The legislation was introduced by
committee chairman Sen. John
McCain. It was attached to the FCC
Reauthorization Act of 2003. The
legislation passed by a voice vote
and still has to be debated by the
full Senate.

The Arizona Republican also wants
to allocate funds to audit the FCC’s
troubled “E-Rate” program, used to
fund Internet access for schools, and
would also impose a one-year lobby-
ing ban on FCC employees.

On May 22, the Center released a
report which revealed FCC Commis-
sioners and staff received nearly $2.8
million in travel and entertainment
expenses over the past eight years,
most of it from the telecommunica-
tions and broadcast industries that
the agency regulates. McCain refer-
enced the information in the report
in a statement to President George
Bush accompanying the legislation.

The bill was co-authored by

Bill Would Eliminate Industry-
Sponsored Travel for FCC

South Carolina Democrat, Sen.
Ernest Hollings.

“Although this is perfectly legal
and it is often appropriate for FCC
officials and staff to attend such
conventions, conferences, or meet-
ings, it should be without the
appearance of impropriety,” McCain
wrote. “Therefore, the bill author-
izes the Commission sufficient
funds to pay for their own travel
costs in the future.”

In addition, the bill also sets aside
funding for an audit of the E-Rate
program. On Jan. 9, the Center
reported the $2.25 billion federal
program that helps schools and
libraries connect to the Internet was
“honeycombed with fraud and
financial shenanigans, but the gov-
ernment officials in charge say they
don’t have the resources to fix it.”

In one other reform provision,
McCain wants to impose a one-year
lobbying ban on high-level FCC
staffers who leave the agency’s employ-
ment. The Center explored the FCC’s
close relationship with the industry it
regulates in its Feb. 19 report, “The
FCC’s Rapidly Revolving Door.” m

July 2003



THE PUBLIC

Center Honored

International Consortium of Investigative Journalists Director Maud Beelman
receives the Sigma Delta Chi award from Society of Professional Journalists
President Robert Leger at the National Press Club in Washington on July 11.
ICI]s “Making a Killing: The Business of War” won the award in investigative
reporting (independent) category. Also seen are Associate Director André Verliy
(left), writers Laura Peterson and Sunday Dare (right). ICI], a Center project
since 1997, is a worldwide network of investigative reporters that extends global-
ly the Center’s style of “watchdog journalism.”

t

Members of the "State Secrets" project team receive the Sigma Delta Chi award.
From left to right are State Projects Director Leah Rush, SP] President Robert Leger,
Jormer staffer Maryjo Sylwester (who was the project manager) and writer Robert
Moore. "State Secrets: An Investigation of Political Party Money in the States" won
the award in the "public service in online journalism (independent)" category.

EPVLLIC
= d
- = v/

Since opening its doors in downtown
Washington in 1990, the Center has
served as a mechanism through which
important issues are investigated and
analyzed by talented, responsible jour-

nalists, without the traditional time and
space limitations.

The Center for Public Integrity
The Public i
910 17th Street, N.W.
Seventh Floor
Washington, DC 20006
Telephone: (202) 466-1300
Facsimile: (202) 466-1101

FOUNDER AND
EXECUTIVE DIRECTOR
Charles Lewis

BOARD OF DIRECTORS
Josie Goytisolo
Charles Lewis
Susan Loewenberg
Paula Madison
Charles Piller
Allen Pusey
Ben Sherwood
Marianne Szegedy-Maszak
Isabel Wilkerson

MANAGING EDITOR
Bill Allison

DEPUTY MANAGING EDITOR
Teo Furta

PRODUCTION EDITOR,
THE PUBLIC i
M. Asif Ismail

FOUNDING EDITOR,
THE PUBLIC i
Marianne Szegedy-Maszak

E-MAIL
Contact@publicintegrity.org

LETTERS TO THE EDITOR
letters@publicintegrity.org

WEB SITE
www.public-i.org

OTHER CENTER WEB SITES
www.publicintegrity.org
www.icij.org
www.bop2004.0rg
WWWw.openairwaves.org
WwWWw.stateprojects.org

T

he Center for Public Integrity




